Voor Viacom Inc. was het vorige donderdag de dag dat de muziek dood ging. Of toch minstens de aanstekelijke popgeluiden die voortkomen uit het videospel ‘Rock Band’.
Viacom zegt dat de afdeling die de verliesgevende ‘Rock band’ ontwikkelde nu de verkoop blokkeert. Het mediaconglomeraat heeft nooit verder nagedacht over hoe een maatschappij die video games uitbrengt, moet begeleid worden —zelfs niet over een spel met zulke culturele impact als het spel ‘The Beatles: Rock Band’ dat vorig jaar uitgebracht werd.
Investeerders bevestigen dat de verkoop bleef op 4% steken terwijl de rest van de markt instortte. De maatschappij gaf donderdag de kwartaalcijfers, cijfers die volgens de verwachtingen van Wall Street hoge toppen zouden scoren, maar niet dus.
De business van ‘Rock band’, onder de naam Harmonix, trok de verkoopcijfers naar beneden tijdens de vroegere kwartalen omdat mensen niet bereid bleken om grote sommen geld uit te geven. Muziekspelletjes zoals ‘Rock Band’ leverden vooral een gevecht met de veel te dure accessoires —plastic gitaren, drums en zo meer- extra dingen die je nodig hebt om het spel te kunnen spelen.
'Harmonix heeft steeds, en zal dit in de toekomst verder blijven doen, fantastische videospelen ontwikkelt en op de markt gebracht,' zegt Philippe Dauman, CEO van Viacom. 'Maar bij ons gaat het vooral om het scherp stellen. En de computerspelen met console hebben een expertise en een balans nodig waarover wij niet beschikken.'
Mijnheer Daumon zegt dat Viacom gesprekken heeft met mogelijke potentiële kopers. Hij zegt niet of hij plannen heeft de maatschappij te sluiten of hoeveel hij hoopt te krijgen bij een eventuele overname.
Voor de andere zaken die Viacom op de markt brengt waren er in het recente kwartaal groeiende cijfers, dit kwartaal liep van juli tot september.
(Bron: washingtontimes.com)
(Vert: Janien Nuijten-Colans)