Het was heel gemakkelijk voor Liz Gaylord om een tentoonstelling samen te stellen voor John Lennon’s 70ste verjaardag, in haar Harrison Works galerie in Oak Park. Gaylord is een grote Beatle fan. ‘Elk moment om iets zoals dit te vieren is leuk’, zei Gaylord.
Er zijn vier grote acryl stukken te zien — Allemaal door de schilderes Sandra Ragan, een vriendin die Gaylord een aantal jaar geleden ontmoette op een Beatles Convention.
‘Ik ga elk jaar naar de Beatles Convention,’ zei Ragan. ‘De schilderijen in de tentoonstellingen zijn dezelfde als degene die ik tentoonstelde bij Conventions.’
Al werkt ze van foto’s, Ragan verandert altijd iets — meestal de achtergrond. Ze merkte op de achtergrond van de ‘Magische Beatles’ schilderijen van de vier in felgekleurde India-stijl kleding eigenlijk een oude vliegbasis te zien was. Zij plaatste de figuren daarentegen tegen een lichtblauwe achtergrond. ‘Rosey Beatles’ laat het lachende kwartet zien, met roze shirts en rozen in hun handen. Verassend genoeg waren dit de echte kleuren in de foto. Regan veranderde alleen de drassige achtergrondkeur om te figuren beter uit te laten komen.
Ragan verwijderde Lennon’s huis van de achtergrond van ‘Hiding in the Holly Hocks’, een stuk dat de speelse kant van de musici laat zien.
Zwart- witte plaatjes van de vier zangers zijn op uitgeknipte foamplaten geschilderd en op een houten achtergrond gemonteerd, waarop Ragan een blauwe lucht met witte wolken erin schilderde in ‘Blue Sky Beatles’.
Vier andere stukken, genaamd de ‘White Album’ portretten, werden snel na de opening van de tentoonstelling verkocht. Die set was won de eerste prijs op de Beatles Conventie van dit jaar. Alle schilderijen van Ragan in de ‘Harrison Works show’ wonnen prijzen op Beatles Conventies.
De tentoonstelling bevat ook werken van Gaylord, die als eigenaresse van de galerie, ook een schilderes en muzikant is. Ze combineerde deze twee interesses door een Krishna te schilderen op een tamboerijn. ‘Ik dacht dat het wel grappig zou zijn om een tamboerijn te gebruiken, omdat veel mensen er wel iets mee hebben.’ Zei Gaylord.
Gaylord schilderde ook een ukelele, welke ook verkocht werd. Ze gebruikte deze om de show te promoten. ‘Sommige mensen konden wel leven met het ‘verkocht’ bordje erop,’ zei Gaylord, ‘maar ze wilden het hebben en wel meteen.’
Een andere bijdrage van Gaylord bijdrage is een pentekening van Lennon, welke ze maakte van een foto.
‘Jammer genoeg, kon ik de man in kwestie niet bereiken om voor me te poseren,’grapte ze. ‘Het was een foto van rond 1965, dus hij heeft zijn iconische haardos en zonder bebaard gezicht Ik vond deze foto altijd erg leuk, omdat ik vond dat hij een leuke intense blik in zijn ogen had. Bijna op het randje van een grijns.’
Een fascinerende driedimensionale schaduwdoos met daarop de vier Beatles die hun instrumenten bespelen terwijl ze eruitzien als ‘Day of the Dead skeletons’. Dit werk is uit Gaylord’s persoonlijke collectie. ‘Het is iets wat ik voor mezelf gekocht heb in Seattle’, zei ze.
Verschillende stukken in de tentoonstelling zijn van Art Gecko, een galerij vlak bij Harrison Street.
Een vriend van Gaylord, die naaister is, maakte beddengoed uit materiaal met plaatjes van de Beatles erop voor de show. Gaylord zei dat deze kleurrijke, speelse artikelen goed verkopen.
De eigenaar van de galerij geniet van het vieren van alle Beatlesdingen omdat ‘Het is een van die culturele hoogtepunten is’ zei ze. ‘Het is zo interessant om jonge kinderen binnen te zien komen en heel enthousiast zijn over de Beatles.
(Bron: pioneerlocal.com)
(Vert.: Tanja van Alfen)