Iets meer dan een jaar geleden werd John Lennon gebruikt in een campagne om elk kind van een laptop te voorzien. Zijn stem werd daarin geïmiteerd. Sommige fans waren daar niet blij mee, maar omdat het een doel was dat Lennon gesteund zou hebben, maakten we er verder geen probleem van.
In een andere reclame met Lennon, van Volkswagen, werd een cover van Instant Karma opgenomen. Twee overleden beroemdheden en een foto van John, zonder gesproken woorden weliswaar, deze keer. En nu is er weer een nieuwe commercial, van Citroën. Lennon's stem wordt opnieuw nagebootst en hoewel hijzelf niet direct iets aanprijst, is het doel gewoon om een auto te verkopen.
Dat gaat te ver. We zijn niet per definitie tegen commercials met Lennon. Als het met smaak en gevoel gebeurt, zoals in de spotjes van VW of Apple-computers, hebben we er geen probleem mee. Maar eentje zoals die van Citroën geeft ons een ongemakkelijk gevoel. Dat gaat niet alleen om Lennon, maar om het hele verschijnsel van reclames waarin vroegere beroemdheden worden opgezadeld met woorden die ze nooit hebben gesproken of stemmen die niet van henzelf zijn. Die zijn gewoon niet leuk om te zien en in feite onverteerbaar.
Sean Lennon sloeg deze week terug op Twitter naar een fan die kritiek had op de reclame en noemde hem met gebruik van zijn vader´s woorden ´een boer voor zover ik kan zien´. Dat de fan Sean en Yoko uitschold was verkeerd, maar de kritiek niet. De herinnering aan Lennon, of aan andere beroemdheden, moet niet op deze manier misbruikt worden. Zoals gezegd kan Lennon´s muziek, of zelfs zijn gezicht, wel smaakvol gebruikt worden. Maar uitspraken in elkaar flansen om auto´s te verkopen valt daar niet onder. Het is moeilijk om te zeggen of Lennon zou hebben meegewerkt aan commercials als hij nog leefde. Paul McCartney en Ringo Starr hebben het wel gedaan. Maar hij is er niet meer en kan zich ook niet beklagen over wat er uit zijn naam wordt gedaan. Het kan altijd zijn dat hij er geen moeite mee had. Maar eigenlijk zou alles wat al zo´n vraag oproept vermeden moeten worden.
(Bron: Examiner.com)
(Vert.: Frank Kremer)