Een terugblik op een fan magazine dat The Beatles hielp de grootste band ter wereld te worden - en dat de Fab Four zover kreeg om ook voor hen te schrijven!
Het effect van Mersey Beat op de hedendaagse popcultuur hoeft niet overdreven te worden. Rock 'n' roll (en The Beatles) is waarschijnlijk de eerste grote jeugdbeweging in Engeland geweest en het is moeilijk voor te stellen hoe de muziekgeschiedenis zou zijn geworden zonder hen. Maar hoe is de beat gestart?
In die tijd - vijftig jaar voor Facebook en Spotify - moesten mensen in Liverpool op de ouderwetse manier aan informatie over bands en optredens komen.
En daar was Mersey Beat Magazine - de onbezongen held van een scene die Liverpool in het centrum van het muzikale universum plaatste.
In 1959 probeerde Bill Harry het geld bij elkaar te krijgen om een jazz publicatie te financieren, maar nadat hij bevriend raakte met een toen nog onbekende groep - The Beatles - besloot hij van koers te veranderen. Harry was een goede vriend van John Lennon en Stuart Sutcliffe, die - samen met artiest Rod Murray - The Dissenters begonnen (Lennon's andere band die van een pilsje en luide gitaren hield). Ze ontmoetten elkaar regelmatig in het centrum in de pub Ye Cracke (waar een blauwe gedenkplaat hangt ter herinnering) en spraken dan over hoe zij op een dag de wereld zouden veranderen. Dat hebben ze zeker gedaan.
Na verschillende mislukte pogingen om de nationale pers geinteresseerd te krijgen in de muzikale gebeurtenissen in Liverpool publiceerden Bill en zijn toenmalige vriendin Virginia (tegenwoordig zijn vrouw) het eerste nummer van Mersey Beat in 1960. Net als Vice of Buzzfeed werd het tweewekelijkse tijdschrift al snel essentieel leesvoer voor jonge mensen.
Mersey Beat hield de activiteiten van Liverpool bands bij die in de region.
Onder andere The Cavern en The Tower plaatsten advertenties voor hun shows in het tijdschrift.
De naam van Bill Harry's tijdschrift komt verrassend genoeg niet uit Amerika, ook al werd hij geinspireerd door Jack Kerouac en andere 'beat' schrijvers in die tijd. De naam van het tijdschrift, die werd gekoppeld aan de hele beweging, is ontstaan door de 'Beat' van een Merseyside politieagent, die Widnes, St Helens, The Wirral en Warrington omvatte - net zoals de berichten van het magazine.
Op de tweede pagina van de eerste uitgave stond een column van niemand anders dan Lennon zelf met de titel 'Over Het Dubieuze Begin van The Beatles'.
Harry plaatste de column precies zoals hij werd aangeleverd. Het zou het begin zijn van een levenslange verbinding tussen het tijdschrift en de meest succesvolle artiesten aller tijden.
Het tijdschrift werd enorm gewaardeerd door de beroemdste band in de stad. In daaropvolgende jaren werd de steun beloond met wereldwijde premieres en regelmatig een exclusief interview - en zelfs een aantal zelfgeschreven artikelen. Lennon's valse advertenties waren een terugkerend item.
Een blijvende misvatting met betrekking tot de Mersey Beat beweging is echter dat The Beatles een cultuur creeerden en ermee vertrokken.
Ook al klopt dat laatste wel een beetje (de scene raakte verzadigd en stopte uiteindelijk na het vertrek van de Fab Four uit Liverpool), toch was het de dynamische muziekscene in Liverpool tussen 1958 en 1964 die The Beatles maakte tot wat ze waren - een scene die mede werd gevestigd door Mersey Beat Magazine.
Van het eerste nummer werden 5.000 stuks verkocht, wat best behoorlijk was in een tijd zonder sociale media en nieuwsbrieven.
Grote handelaren als WH Smith, Conlan's en Blackburn's kochten allemaal nummers in en Brian Epstein - in die tijd manager van North End Music Stores - bestelde persoonlijk twaalf dozijn van het tweede nummer. Zijn interesse in alles wat 'scouse' was, zou wel eens daarmee begonnen kunnen zijn.
Toen Mersey Beat begon met het schrijven over bezoekende bands in region, ging de aantrekkingskracht verder buiten de stad. In 1962 werden 250.000 stuks verkocht en kreeg het de bijnaam 'De Bijbel van de jeugd'.
Bands als The Animals, The Rolling Stones en Gerry and The Pacemakers - en zeker ook The Beatles - hebben veel te danken aan het werk van Bill Harry en zijn kleine team.
De pers speelde in die tijd een belangrijke rol in de muziekindustrie. In de tijd dat er nog geen internet was en slechts drie televisiekanalen waren tijdschriften en kranten nodig om iets nieuws te beginnen.
Mersey Beat was een tijdschrift dat de sfeer van een belangrijk moment omschreef en het gaf de beweging een naam. Mersey Beat was een van de belangrijkste Engels muziekpublicaties ooit.
Het was informatief en op het randje met onuitwisbare 'scouse' humor. De bijdrage van het tijdschrift aan het verhaal van Mersey Beat - en ook het verhaal van The Beatles - was wat John, Paul, George en Ringo 'fab' zouden hebben genoemd.
(Bron: liverpoolecho.co.uk)
(Vertaling: Ellen Clement)