The Beatles coverden weliswaar de Motown klassiekers “You Really Got Me a Hold On Me”, “Please Mr.Postman” en “Money”, maar dat betekent zeker niet dat Motown, de hitmachine uit Detroit, als voorbeeld werd gezien.
Het is inderdaad zo, dat het tegendeel waar is. Dit vertelt Paul McCartney in een gesprek op het Liverpool Institute Fot Performing Arts. The Beatles wilden juist het Motown sjabloon doorbreken.
“Wat ik bedoel, je hoort dat alle hits van The Supremes (met Diana Ross) en Motown erg op elkaar lijken,” zegt McCartney. “”Stop! In The Name Of Love” of “Baby Love” ze lijken erg op elkaar. Wij wilden dat vermijden. Dat was een van de goede dingen die wij leerden, dat we nooit een zelfde soort song wilden schrijven.”
Natuurlijk was Motowns niet het enige label dat copy-hits maakte. Toen het gevoel van The Beatles voor songwriting begon te groeien, probeerden zij een complexere gelaagdheid in de songs te creëren. Samen met producer George Martin werden zij onrustige muzikale ontdekkingsreizigers.
“We wilden onszelf niet vervelen. Vele mensen maakten platen, ze ontdekten een winnende formule en die herhaalden zij. Het was de producer die hen daartoe aanzetten. Dat wilden zij niet doen.Wij wilden altijd plezier hebben ”
De platen van The Beatles stralen dat ook uit. “Wanneer je naar vele Beatlesnummers luistert merk je dat ze heel anders zijn”, vult McCartney aan. “Zo heb je daar “Eleonar Rigby”, “Octopus’s Garden”, “Strawberry Fields” en “Penny Lane”. Ze zijn zo verschillend. En dat kwam alleen doordat wij niet verveeld wilden worden door steeds hetzelfde te doen.
(vert.: Toine Gribling)
(Bron: somethingelsereviews.com)