Beatlesfanclub NL

The Beatles coverden weliswaar de Motown klassiekers “You Really Got Me a Hold On Me”, “Please Mr.Postman” en “Money”, maar dat betekent zeker niet dat Motown, de hitmachine uit Detroit, als voorbeeld werd gezien.
 
Het is inderdaad zo, dat het tegendeel waar is. Dit vertelt Paul McCartney in een gesprek op het Liverpool Institute Fot Performing Arts. The Beatles wilden juist het Motown sjabloon doorbreken.
 
“Wat ik bedoel, je hoort dat alle hits van The Supremes (met Diana Ross) en Motown erg op elkaar lijken,” zegt McCartney. “”Stop! In The Name Of Love” of “Baby Love” ze lijken erg op elkaar. Wij wilden dat vermijden. Dat was een van de goede dingen die wij leerden, dat we nooit een zelfde soort song wilden schrijven.”
 
Natuurlijk was Motowns niet het enige label dat copy-hits maakte. Toen het gevoel van The Beatles voor songwriting begon te groeien, probeerden zij een complexere gelaagdheid in de songs te creëren. Samen met producer George Martin werden zij onrustige muzikale ontdekkingsreizigers.
 
“We wilden onszelf niet vervelen. Vele mensen maakten platen, ze ontdekten een winnende formule en die herhaalden zij. Het was de producer die hen daartoe aanzetten. Dat wilden zij niet doen.Wij wilden altijd plezier hebben ”
 
De platen van The Beatles stralen dat ook uit. “Wanneer je naar vele Beatlesnummers luistert merk je dat ze heel anders zijn”, vult McCartney aan. “Zo heb je daar “Eleonar Rigby”, “Octopus’s Garden”, “Strawberry Fields” en “Penny Lane”. Ze zijn zo verschillend. En dat kwam alleen doordat wij niet verveeld wilden worden door steeds hetzelfde te doen.
 
 
(vert.: Toine Gribling)
(Bron: somethingelsereviews.com)
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
682370