Beatlesfanclub NL

‘Iedereen houdt van de Beatles’. Die gedachte kwam als eerste op bij Slidell artiest Lori Gomez toen ze nadacht over een thema om een gedoneerde piano van 100 jaar oud te veranderen in een kunstwerk.

De piano zou geveild worden om geld in te zamelen voor de bouw van huizen voor veteranen in East St. Tammany Parish, dus Gomez ging aan de slag en na de renovatie beschilderde zij de piano met  kleurig Beatles artwork. 
Maar, dankzij twee ‘puntjes op de i’ is de antieke, staande piano unieker en waardevoller dan iemand  van de betrokkenen bij de veiling ooit had kunnen dromen: persoonlijke handtekeningen van zowel Ringo Starr als Sir Paul McCartney, de enige twee nog levende leden van The Beatles. 
“Ik had er geen idee van dat het hierop zou uitdraaien,” zei Gomez.
 
Het klinkt als een verhaal over lotsbestemming, geholpen door een flinke dosis doorzettingsvermogen, de missie van Kim Bergeon, een lid van het kunstveiling comité voor de East St. Tammany Habitat voor Humanity, om de piano op tijd te laten signeren voor het zevende jaarlijkse ‘Home is Where Art Is’ gala van deze organisatie, dat plaats vindt op 21 november. De opbrengst van de geveilde piano is bestemd voor het non-profit project Veterans Build. De opbrengsten van het gala zelf leveren een bijdrage aan de algehele missie van Habitat om te voorzien in betaalbare huizen voor eerzame families. 
Bergeon zocht eerst contact met McCartney, die optrad in New Orleans op 11 oktober. Vervolgens, nadat ze van haar vriendin Amy Kaussman had gehoord dat Starr tijdens zijn tour een optreden had in het Hard Rock Hotel & Casino in Biloxi, nam Bergeron contact op met zijn zaakwaarnemers op 17 oktober.
 
“Wij hebben de enige handtekening te pakken gekregen in Biloxi en ook de enige in Louisville. Ze deelden verder geen handtekeningen uit, dus het is magnifiek,” zei Bergeron. “Dit was pure volharding, en het verhaal, het verhaal achter de piano zelf, de organisatie, de opbrengsten voor Veterans Build. Het is het hele verhaal bij elkaar. Het is echt een klein sprookje – een groot sprookje – met een gelukkig einde.”
 
Het sprookje begon in augustus toen de gehavende piano bij Gomez arriveerde – een familie erfstuk dat aan de East St. Tammany Habitat For Humanity was gedoneerd door Ethel Knight uit Picayune, Mississippi  - en aan het werk ging om hem weer bespeelbaar te maken. De piano werd oorspronkelijk gekocht in Biloxi door de betovergrootmoeder van Knight. 
“Dus, dat hij (door Starr) in Biloxi is gesigneerd, daarmee is de cirkel weer rond,” zei Bergeron, en voegt daar aan toe dat Knight ‘uit haar bol gaat’ van opwinding. “Het was een erfstuk in haar familie en toen ze erachter kwam wat er met de aankoop ging gebeuren, was ze blij dat ze daar de veteranen mee kon helpen”.
 
Met een beetje hulp van een vriend (muzikant Barney Floyd), kostte het Gomez en haar echtgenoot meer dan 300 uur om de piano uit elkaar te halen, weer terug in elkaar te zetten en te stemmen, voordat zij het Beatles artwork er op aan bracht.
 
Gomez koos voor nuances in grijs, wit en rood op de mahonie piano, waarvan de donkere ondergrond de zwart tinten vormde die de artiest daarmee wilde combineren. Titels van Beatles nummers komen uit kronkelende wijnranken en portretten van de bandleden zijn geschilderd op de bovenkant, samen met het logo van de band. Het enige stuk waar een heldere kleur gebruikt is bevindt zich aan de achterkant van de piano, waarop Gomez een yellow submarine schilderde. 
Het schilderen van de portretten was het moeilijkste onderdeel van het project, zei Gomez. De gezichten zijn nog geen 3 cm. in doorsnee en het kostte 13 uur van haar tijd om die goed te treffen. 
 
Terwijl Gomez werkte aan de piano, richtte Bergeron zijn aandacht op het verkrijgen van de handtekeningen. 
“Ik gebruikte verschillende invalshoeken. Ik e-mailde iedereen die hoe dan ook met hen in contact stond. Toen dat niets opleverde, besloot ik om hen in het openbaar te benaderen in de hoop dat ik steun zou krijgen van het publiek,” zei zij. Ze startte zelfs een blog over haar inspanningen onder de naam ‘Right Brain Diaries’.  Haar verzoeken werden in eerste instantie afgewezen omdat de muziek legendes gewoonweg teveel aanvragen ontvangen ten bate van goede doelen. Maar de inspanningen van Bergeron werden uiteindelijk beloond toen Starr ermee instemde om de piano in Biloxi te signeren.
Ze slaagde er niet in om met McCartney overeen te komen dat hij de piano zou signeren voor zijn show in New Orleans, maar zijn zaakwaarnemers namen toen contact met haar op en zeiden dat hij het zou doen in Louisville, Kentucky, als de piano daar heen gebracht kon worden.
 
Ze dankt haar succes naar haar eigen mening aan lotsbestemming en onderzoek naar de passie van de muzikanten en hun relaties voordat ze die per e-mail benaderde.
“Het was voornamelijk een kwestie van uitvinden wat voor hen belangrijk was, en dat bleken een heleboel  dingen te zijn die even belangrijk zijn voor Habitat,” Zei Bergeron. “Alles klopte perfect tot aan de plaats waar we dit zouden moeten doen. Ik heb geen twijfels…… Het is een zeer nederige ervaring en een ongelooflijke eer dat zij ja hebben gezegd.”
 
Het was ook nogal een belevenis om de piano in Louisville te krijgen voor de handtekening van McCartney. De reis die volgens verwachting 10 uur zou duren voor Bergeron, Gomez, Debbie Crouch als uitvoerend directeur van East St. Tammany Habitat For Humanity en truckchauffeur Eric Jones, liep uit tot 29 uur op de weg. Een volle tank vuile diesel was er de oorzaak van dat de vrachtwagen van Habitat onderweg meerdere keren tot stilstand kwam, maar dankzij de hulp van verschillende mensen langs de route, wisten de groep en de piano uiteindelijk McCartney te bereiken.
 
Nu de piano is voorzien van beide handtekeningen, is Habitat in afwachting van een taxatie en van toestemming van de zaakwaarnemers van McCartney om hem te koop aan te bieden via een landelijke veiling. “Hij stelt het erg op prijs om zijn filantropische inspanningen stil te houden,” zei Bergeron. “Voordat we de verkoop nationaal bekend maken, willen we er zeker van zijn dat we zijn wensen 100% respecteren.”
 
Crouch zei dat de liefdadigheidsorganisatie voor de piano zoveel mogelijk geld wil binnenhalen, en dat “elke cent naar Slidell gaat.” Zij geeft Bergeron en Gomez alle eer voor de prestatie die zij hebben neergezet door een simpele piano te veranderen in een gigantische kans op hulp voor de veteranen in de maatschappij.
Gomez, die misschien wel de enige levende artiest is wiens werk is gesigneerd door de overgebleven twee leden van the Beatles, moet het allemaal nog verwerken. “Ik heb niet het idee dat ik me dat al helemaal realiseer,” zei ze. “Ik denk dat het pas echt gaat binnenkomen op het gala zelf.”
 
Er zijn nog steeds tickets verkrijgbaar voor het gala, dat wordt gehouden op 21 november van 19.30 tot 23.30 uur in het Northshore Harbor Center in Slidell. Tijdens deze avond zullen meer dan 100 kunst objecten worden geveild. Een aantal van de objecten die op de veiling worden aangeboden zijn gecreëerd in het kader van ‘ReStore Renaissance’, een uitdaging aan artiesten om een kunstwerk te creëren met gebruikmaking van hergebruikte of vernieuwde artikelen uit het ReStore warenhuis aan 747 Old Spanish Trail in Slidell. Het warenhuis biedt een scala aan bouwmaterialen, apparaten, meubels, herbruikbare bouwmaterialen, huishoudelijke artikelen en meer tegen een fractie van de verkoopprijs, en de opbrengsten worden opgedragen aan de bouw van Habitat woningen.
 
(Bron: nola.com)
(Vert.: Marijke Snel)

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
669550