Bob Dylan wilde in de zomer van 1969 een album maken met The Beatles en The Rolling Stones, zo onthult producer Glyn Johns in zijn nieuwe boek 'Sound Man', dat volgende week uitkomt.
Zowel Keith Richards van The Stones als George Harrison vonden het een fantastisch idee, maar Paul McCartney en Mick Jagger waren categorisch tegen.
Weinig figuren in de rockgeschiedenis kunnen zo'n indrukwekkend cv voorleggen als Glyn Johns. In de jaren zestig werkte de producer bijvoorbeeld aan albums van The Rolling Stones (Beggars Banquet, Sticky Fingers, Let It Bleed), The Beatles (Let It Be, Abbey Road), The Who (Who's Next, Quadrophenia, The Who By Numbers), The Band (Stage Fright), Neil Young (Harvest), The Eagles (Desperado, On the Border), The Clash (Combat Rock). Zijn boek 'Sound Man' bulkt van de opmerkelijke anekdotes uit zijn 50-jarige carrière.
Wellicht het meest verrassende verhaal is zijn korte ontmoeting met Bob Dylan op een New Yorkse luchthaven. Johns was op rondreis met Jann Wenner, de oprichter van muziekblad Rolling Stone die net zijn baanbrekend interview met Bob Dylan achter de rug had.
'Dylan vroeg me naar het Beatles-album dat ik net had gemaakt en was vol lof over mijn werk met The Stones', schrijft Johns. 'Van mijn kant vertelde ik hoe we allemaal beïnvloed waren door zijn werk'.
'Hij zei dat hij de idee had opgevat om een album met The Beatles en The Stones te maken', schrijft Johns verder. 'Hij vroeg of ik wilde polsen of ze geïnteresseerd zouden zijn. Ik was helemaal ondersteboven. Kan je je voorstellen dat de drie grootste invloeden op de populaire muziek van het afgelopen decennium samen een album zouden opnemen?'.
Johns begon rond te bellen. 'Keith en George vonden het een schitterend idee. Zij waren dan ook grote Dylan-fans. Het idee sprak Ringo, Charlie en Bill aan, maar enkel als iedereen wilde meedoen. John weigerde niet gelijk, maar hij was niet echt geïnteresseerd. Paul en Mick zeiden allebei beslist nee.'
Het plan ging dus niet door, hoewel Johns het al helemaal had uitgedacht. 'We zouden het beste materiaal van Mick en Keith, Paul en John en Bob en George verzamelen en dan de beste ritmesectie uit beide bands selecteren bij elke song. Paul en Mick hadden wellicht gelijk dat het geen goed idee was, maar ik zou toen alles opgegeven hebben om het een kans te geven'.
(Bron: ad.nl)