Met de start van de jaren zestig begon het eerste, echte decennium van rock’n’roll, te midden van de naweeën van de jazz- en soul-geluiden uit de jaren vijftig.
Van folk rock, naar psychedelische rock, naar Motown – namen als The Beatles, The Rolling Stones en Ray Charles bakenden hun terrein af als de giganten van dit kleurrijke muziektijdperk.
Tussen de onvoorstelbare hoeveelheid klassieke nummers die ook nu nog steeds gespeeld worden, zat één rudimentaire dansklassieker die uitgeroepen is tot de grootste hit van de jaren zestig: Chubby Checkers ‘The Twist’.
De Twist, die bovenaan kwam in de top 20 Billboard Hot 100 lijst met hits uit de jaren zestig, wordt niet alleen geroemd vanwege zijn aansprekende melodie, maar ook om zijn succes om de wereld aan het dansen te krijgen – om te twisten.
De beweging werd eenvoudig uitgelegd door Chubby Checker als “het uittrappen van een sigaret met beide voeten, terwijl je onder de douche uitkomt en je billen op de maat van de muziek met een handdoek afdroogt.”
De dansrage die hiermee ontstond, markeert de jaren zestig en overbrugde de generatiekloof tussen jong en oud.
Het nummer werd geschreven door Hank Ballard in 1959 met zijn band The Midnighters. Maar het was Chubby Checker, een kippenplukker wiens echte naam Ernest Evans is, die het nummer naar de top van de hitlijsten bracht in 1960 en opnieuw in 1962.
Voor de diehard Beatlesfans is Chubby Checkers beslag op de eerste plek misschien wel een teleurstelling, aangezien de klassieker Hey Jude uit 1968 genoegen moet nemen met de tweede plaats.
Hey Jude, één van de meest geliefde Beatlesnummers, werd oorspronkelijk geschreven door Paul McCartney voor John Lennons vijf jaar oude zoon Julian als ‘Hey Jules’ om hem te troosten tijdens de scheiding tussen Lennon en zijn eerste vrouw Cynthia.
The Beatles kwamen weer op nummer één binnen in de Billboard lijst met I Want to Hold Your Hand in 1964.
Aan het eind van het decennium kwam er een stroom aan soul-geluiden op gang met artiesten zoals Marvin Gaye, die op nummer negen binnenkwam met zijn klassieker I Heard It Through The Grapevinde, en Otis Redding, wiens (Sittin’ On) The Dock Of The Bay op nummer negentien kwam.
(Bron: smh.com.au)
(Vert.: Laura Alblas)