Zeg ‘Twist And Shout’ tegen een babyboomer en het hoofd – met dun geworden haar of kale schedel – zal bevestigend knikken, mogelijk met een herinnering aan het optreden van de Beatles in The Ed Sullivan Show.
Wie nog meer weet zal mogelijk iets roepen over de Isley Brothers, die het nummer in 1962 als eersten opnamen. Maar vraag wie het iconische nummer schreef en dat zal waarschijnlijk resulteren in een vragende blik. Het antwoord: Bert Berns.
Vraag wie Van Morrison uit Them, de band uit Belfast, haalde en ‘Brown-Eyed Girl’ produceerde; of wie ‘Piece Of My Heart’ schreef – eerst opgenomen door Erma Franklin en daarna tijdloos gemaakt door Janis Joplin — en de antwoorden zijn hetzelfde: Bert Berns. Berns was een getalenteerde hitschrijver die producer werd, zoals Phil Spector, maar hij stierf in 1967 aan een hartaanval. Hij werd slechts 38 en anders dan tijdgenoten als Spector of Gerry Goffin en Carole King, of Jerry Leiber en Mike Stoller, was Berns vrijwel onbekend buiten de kring van het Brill gebouw.
Maar dat gaat veranderen als het aan de nazaten Brett en Cassie Berns ligt. Met een beetje hulp van hun vriend Paul McCartney, willen de twee kinderen van Bert Berns hem opgenomen krijgen in de Rock and Roll Hall of Fame. Onlangs verscheen een uitvoerige biografie over Berns, Here Comes The Night, van de hand van rockcriticus Joel Selvin. In de New York Times Book Review schreef collega Robert Gordon daarover: ‘Deze geweldige page-turner, met als ondertitel The Dark Soul of Bert Berns And The Dirty Business Of Rhythm & Blues, zet een historische fout recht en plaatst een groot man in de schijnwerpers. Het verrijkt onze kennis over een geschiedenis waar we nog steeds op dansen.’
Brett en Cassie Berns kunnen zich beroepen op een geweldige verzameling songs en willen de muziek van hun vader graag de erkenning bezorgen die het verdient. Ze hebben recent nog drie miljoen dollar geïnvesteerd in ‘Piece Of My Heart’, een biografische musical geschreven door Daniel Goldfarb en de afgelopen zomer al fraai uitgevoerd door Denis Jones. Er ligt nu een aanbod van negen miljoen om het stuk naar Broadway te halen. De Berns hopen op steun van Sir Paul, van wie nog geen toezegging aan het project bekend is, maar wiens bedrijf MPL Music Publishing wel de muziek van Bert Berns beheert. Als het zou lukken om in het voorjaar van 2015 op Broadway te starten, zou dat mooi samenvallen met een documentaire die Brett en Cassie geproduceerd hebben, met daarin uitvoerige interviews met mensen die hun sterrenstatus mede aan Berns hebben te danken.
Het bijzondere is: Brett, 49, woonachtig in Malibu, en Cassie, 47, uit Manhattan, zijn noch Broadway-producers noch documentairemakers. ‘We geven toe dat we nieuwelingen zijn’, zei Brett tijdens een gezamenlijk interview een paar dagen geleden. Hij is een stoere vent met een innemende glimlach, die als paratrooper in het Israëlisch leger diende. ‘We kregen er wel van langs van de critici, die het over een jukebox show hadden. Ook persoonlijk.’ Hij wees erop dat het werk aan de musical al meer dan tien jaar geleden begon en dat ze niet zozeer de laatste trend wilden volgen.
Zelf de touwtjes in handen houden, stond voorop. Zelfs als dat commercieel slecht uitpakte. ‘Theaters wilden teveel zeggenschap en bijvoorbeeld ons creatief team vervangen’, aldus Brett. ‘Iemand adviseerde ons om zelf het initiatief te nemen. Hij zei; ‘Ok, jullie zijn de producers, kunnen jullie drie miljoen bij elkaar krijgen voor een reeks optredens buiten Broadway?’ We hadden geen idee hoe lastig het zou zijn om mensen van de emotionele impact van de show te overtuigen.’ Cassie: ‘Maar we hadden de passie en de visie, het vermogen om het te doen. Als wij het niet deden, deed niemand het.’
‘Het werd een hele ontdekkingstocht’, besloot ze. ‘Hem weer tot leven brengen elke avond, van alles herbeleven, ik heb het gevoel dat ik hem daardoor beter heb leren kennen. Mensen komen soms naar me toe en zeggen; ‘Dat is Bert daar op het toneel’.’
(Bron: deadline.com)
(Vert.: Frank Kremer)