Beatlesfanclub NL
Het is warm en zwoel, de tent is net opgezet, je rust uit van een lange rit.
 
De barbecue is net aangestoken en de eerste vleesjes liggen erop. Een koud blikje bier in je handen en niets moet. Heerlijk, de vakantie is begonnen.
 
Je zit op een rustige camping, denk je…. Tot, op het vallen van de avond, een gitaar klinkt. Weg rust. Maar het klinkt niet onaardig en de akkoorden voelen vertrouwd aan. En dan wordt er meegezongen. Je kunt het niet geloven, maar toch is het zo. Kan niet missen, je tijdelijke campingbuurman is niemand minder dan Paul McCartney.
 
Je gluurt tussen de bomen door en vangt een glimp op van HEM. Onmiskenbaar Paul, zijn typische Beatlesgezicht, zijn geverfde halflange haar, en zijn oh zo vertrouwde stem. Zittend op het gras met gekruiste benen waarop zijn gitaar rust, een korte broek en versleten T-shirt. In een pose en een ‘look’ waarin je hem nooit ziet. Maar het is hem wel!
 
Van de eerste schrik bekomen eet je in rap tempo je vleesjes op, die net gaar zijn geworden, en je belegt je barbecue rooster met alle voorhanden zijnde groentes. Het laatste wat je wilt is je held schofferen. Je held die zich als een godsverschijning heeft aangediend op de camping die je ‘last-minute’ hebt uitgekozen.
 
Hoe anders was het geweest als je niet had moeten plassen en had besloten nog een uurtje zuidelijker door te rijden. Je rilt nog na van de gedachte dat Sir Paul binnen handbereik is en je kunt je ogen en oren niet van hem afhouden. Tot hij zijn gitaar weglegt en hij je richting op komt lopen. Je hart bonkt en bonkt. Hij wandelt op je af en voor je het weet staat hij pal voor je neus. Hij steekt zijn hand uit, stelt zich voor en vraagt of je misschien een biertje voor hem hebt. Een biertje, een biertje? Al vraag je om mijn auto! Natuurlijk Paul!! Ga zitten, maak het je gemakkelijk, haal je gitaar erbij, ik maak een gezellig kampvuurtje. Jij zingt, ik luister, en tussendoor vraag ik het hemd van je lijf over alle Beatles geheimen. En ik kan je voor eens en altijd duidelijk maken wat je al die jaren voor me hebt betekend….
 
Welke Beatlesfan droomt er niet van? Het meest onwaarschijnlijke scenario denkbaar. Het zal je toch maar overkomen. Het zou prachtig zijn, maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of het echt zou willen. Voor hetzelfde geld blijkt de man die je al die jaren op een voetstuk hebt geplaatst een eikel eerste klas te zijn. Iemand die geen geluidjes van anderen om zich heen kan dulden en daar ronduit onbeschoft op reageert. Iemand die tot diep in de nacht op dat museumstuk blijft tokkelen en geen enkel respect toont voor de rust van zijn mede-campinggenoot. Een man die zijn peperdure Lexus zó parkeert dat het je alle zicht ontneemt op het prachtige Franse landschap. En denk maar niet dat hij zijn auto even 10 meter verderop wegzet. Aso! En dan hebben we het niet eens over dat scheten laten een hele dag door. En dat plassen achter de tent, te beroerd om even naar de toiletgroep te wandelen. En last but not least, die hasjlucht…. Gestopt met weed roken? Jaja, op tien meter afstand rook je gewoon mee en wordt je er ongevraagd high van. Het zou zo maar kunnen allemaal…
 
Ooit heb ik eens voor zijn deur gestaan van zijn Londense huis in Cavendish Avenue. Er was duidelijk iets gaande want de poort stond open en werd bewaakt door een beveiliger. Ik heb de man gevraagd of Paul thuis was, waarop een kordaat antwoord volgde: ‘This is a private residence sir… ‘. Met andere woorden, ‘wegwezen’. Ik besloot te gaan, in de wetenschap ik de unieke kans op een mogelijke ontmoeting met mijn held voor eens en voor altijd vergooide. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik weet dat Paul nog wel eens geïrriteerd kan reageren wanneer hij zich verstoord voelt in zijn privacy. En terecht, ook híj heeft daar recht op. Maar ik zou nooit willen meemaken dat hij vervelend zou doen in mijn richting. Ik heb een zorgvuldig opgebouwd idealistisch beeld van de man en ik moet er niet aan denken dat mijn adoratie vertroebeld zou raken. Je kunt je held maar beter op afstand vereren.
 
Een camping ontmoeting met Beatle Paul zal nooit voorkomen. Gelukkig maar eigenlijk. Maar dromen kan natuurlijk geen kwaad. Dat doe ik wel weer als ik straks voor mijn tent zit, ergens in Frankrijk, met een koud biertje in mijn hand, starend naar mijn vleesjes op de barbecue. Maar zodra ik ergens in de verte een gitaar hoor, spits ik tóch mijn oren. Zou het misschien..?
 
Luc van Gaans
 
Terwijl ik dit schrijf viert Paul zijn 73e verjaardag. Had eerst nog het idee om bovenstaande titel aan hem te plakken ( GEINTJE).
 
Echt niet, we hebben hem toch weer op  zijn best gezien in het Ziggo Dome. Op en top vermaak.
Waar ik me ook mee vermaakt hebt, zijn de commentaren van diverse media. De een nog fraaier dan de ander.
 
In sommige puntjes kon ik wel met ze meegaan, o.a altijd dezelfde maniertjes, altijd met die gitaar boven zijn hoofd over het podium.
Jullie zijn een sssuweldig poeblik, en die ukelele heeft ie van George, gaap. Wat ik echt minder vond is dat in te veel nummers de muziek zijn zang overstemde. Als zijn geluidstechnici wat alerter zouden zijn hoeft dit niet te gebeuren. En dan op onze eigen site het commentaar van Tim. Geweldig.
 
Nee, de titel van deze column slaat eigenlijk op de bekendheid van The Beatles en hoe het  nog leeft onder het normale publiek.
Ik schaar ons voor het gemak ook maar even onder het gewone volk.
 
Alhoewel, als ik even naar mijn Beatles verzameling kijk, is niet echt helemaal normaal. Waarom de kop “het verval”. Ik zat 'n maandje terug te kijken naar 1 tegen 100. Staat daar een kandidaat die notabene nog hier uit de buurt komt ook. Krijgt de vraag. “Wie van de 4 Beatles is eind jaren zestig DOOD gewaand” Eitje, dacht ik geamuseerd. Die hoeft niet na te denken, weet ie geheid. Neeeee, hij moest er over nadenken.
 
Nee hè dacht ik, dit kan niet waar zijn. Dit moet voor iedereen parate kennis zijn. Dus niet. Na lang wikken en wegen drukte onze kandidaat op het knopje Ringo. AAAAAAAAAAAAAGGGGGGHHHHHH.
Toen dacht ik, dit is het begin van het verval. Elk normaal mens moet dit weten  denken wij, maar dat is dus niet zo, blijkt maar weer
 
Jongeren weten niet meer wie The Beatles waren.
Wie is die oude man die naast  Rihanna in de clip staat,is een veel gehoorde opmerking bij het zien van die clip.
Wat kunnen we er aan doen om de legende levend te houden. 
Nou,we blijven er in ieder geval over schrijven.
 
Waar ik nu over ga schrijven is ook een legendarisch figuur in de Beatles familie. Heeft niet tijdens en ook niet na de Beatles periode de credits gehad die hij verdiende.
Ik heb het over Mal Evans. De roadie , oppasser, tea zetter, apparatuur opbouwer, chauffeur, manusje van alles, voetveeg.
 
Mal was een grote vent(1,90mtr) met een verlegen groot hart.
Geboren 27 mei 1935 in Liverpool. Trouwde in 1961 met Lily uit Liverpool en in datzelfde jaar werd hun zoon Gary geboren.
 
Mal hoorde The Beatles voor het eerst in de Cavern.
Op voorspraak van George werd hij portier cq uitsmijter bij de Cavern.
En toen Neil Aspinall een keer ziek was, vroeg men of Mal de auto wilde rijden. En zo ist gekomen.
Mal zorgde ervoor dat het de heren aan niets te kort kwam. 
En dat ging wel is heel ver, maar het is Mal te prijzen dat hij nooit uit de school heeft geklapt. En hij had ons heel wat kunnen vertellen uit zijn tijd met de Fab Four. Hij was erbij. Heel dichtbij.
 
Mal mocht ook af en toe meedoen in de studio, zo heeft hij een aandeel in het koortje van Yellow Sub. In “ A Day in the Live” hoor je Mal aftellen, in hetzelfde nummer op een van de piano,s bij het slotakkoord. Maxwell sloeg zelf niet met de zilveren hamer, maar dat was Mal op een aambeeld.
The Beatles waren zijn leven bijna een roeping. 
 
En ook George beaamde later dat Mal onmisbaar was in die hectische Beatlesmania jaren.
En toch werd Mal niet op zijn waarde geschat.
 
Van het begin tot het eind moest Mal het doen met het schamele week loon van 38 Engelse ponden. Omgerekend in guldens was dat ongeveer 116 gulden. In het begin misschien genoeg, maar aan het eind??
 
Er kwamen in die jaren bakken met geld binnen, maar daar profiteerde Mal niet van. In zijn dagboek schreef Mal  dat hij op 24 april 1969 tegen George zij dat hij blut was en zijn rekeningen niet meer kon betalen. 
 
Ook dat is een van de schaduwkanten om tot  de Beatlesfamilie te horen. The Four bemoeiden zich niet met geld, en Mal wilde alleen maar dienen, vooral niet vragen.
 
Mal bleef tot 1974 bij Apple, ging toen naar LA, om te werken als platen producer, wat geen succes was naar later bleek.
Hij was kort daarvoor gescheiden van Lily.
Mal mistte niet alleen zijn familie maar ook zijn tweede familie The Beatles. Mal werd al depressiever en vluchtte in drank en drugs.
 
Op 5 januari 1976 zat Mal weer in een depressie en zijn vriendin Fran Hughes belde de politie omdat Mal met een ongeladen luchtbuks stond te zwaaien. De politie sommeerde Mal om het geweer neer te leggen.
Toen Mal daar geen gevolg aan gaf schoten ze hem dood. Amerika in optima forma. 
 
George heeft samen met de andere drie gezorgd voor een onbekommerd financieel bestaan voor de familie van Mal waarvoor hulde. Tot zover mijn hommage over The Gentle Giant Mal Evans.
 
De maand juni blijft voor ons kaaskoppen altijd bijzonder.
5 en 6 juni 1964 waren ze hier in Treslong in Amsterdam en in Blokker.
Helaas zonder Ringo, maar met Jimmy Nicol.
En vanJimmy hebben we dit keer in het audiofragment zitten.
Je hoort Jimmy samen met de andere drie oefenen in de studio.
Daarna een radio reporter die handtekeningen vraagt, maar niet weet wie ze zijn. Hilarische vragen in Treslong waarbij de vraag van Marga van Praag niet mag ontbreken. Ook Jimmy ontkomt niet aan een paar vragen. Aankondiging in Blokker en als laatste All My loving
 
Veel luister plezier en wat mij betreft tot na de vakanties.
 
Klik HIER voor de audio.
 
 
See You Beatle People

Ad Tervoort


We staan op de vooravond van twee McCartney concerten in Nederland.
 
De spanning loopt op, onze harten gaan weer sneller kloppen. De geijkte vragen passeren weer de revue: hoe gaat zijn stem het houden, wat gaat hij spelen? Weer exact hetzelfde als drie jaar terug? In Japan voegde hij 'Another Girl' toen aan zijn setlist en het was gelijk wereldnieuws. Krijgen wij ook primeurs?
 
Als diepgelovige Beatlesfans houden we onvoorwaardelijk van de man die ons zoveel heeft gegeven. En ook bij mij thuis kan Paul op tafel schijten, uiteraard. Er is maar weinig dat hij in mijn ogen verkeerd kan doen, kritiekloos als ik ben richting mijn held. En toch zijn er een paar kleine dingetjes waar ik me aan stoor. Zijn setlist bijvoorbeeld. Iets meer variatie zou toch welkom zijn nietwaar? En van zijn blijvende keuze voor Wix ben ik ook niet erg gecharmeerd. Niet dat ik iets tegen de man heb, maar een sample van een blazerssectie klinkt nu eenmaal niet. Als trompettist vind ik dat McCartney met zijn staat van dienst op moet treden met echte blazers. Als er één artiest is die zich dat kan en moet veroorloven is hij het wel.
 
In oktober 2015 ga ik optreden met een Beatles tribute band. Als trompettist valt het niet mee om jezelf zo'n band in te wurmen, maar het gaat er nu dan toch echt van komen. En als Beatles expert heb ik de eer toebedeeld gekregen om de setlist te mogen vaststellen. Nou ja, eer.., wat een werk is dat! Nu ken ik de muziek heel goed, zeg maar gerust dat er letterlijke kopieën van alle songs in mijn hoofd zijn opgeslagen. Maar om daar een set van te maken is een heel ander verhaal. Een set die afwisselend is, waar een goede opbouw in zit, waarbij er sprake is van een afwisseling tussen hits en obscuurder materiaal en waarbij een blazerssectie kan worden ingevoegd. Ik heb me voorgenomen een setlist samen te stellen die goed maakt wat McCartney al jaren achtereen nalaat te doen. Dat vraagt soms om moeilijke keuzes, vergelijkbaar met het kiezen welke van je kinderen je het leukst vindt. Diverse slapeloze nachten zijn al het gevolg geweest, net als onoplosbare hersenspinsels die me tot wanhoop hebben gedreven en ontloken haat-liefde verhoudingen met de Fab Four, voorheen mijn allerbeste vrienden. Was ik er maar nooit aan begonnen.
 
Als je naar een live optreden gaat, wil je vooral de bekende hits horen van de betreffende band. Wat dat betreft heeft McCartney heeft het maar gemakkelijk. Hij heeft zoveel hits geschreven die mensen willen horen dat zijn setlist al voor 90% vastligt. En de rest (lees: zes of zeven liedjes) kan hij naar eigen believen invullen. En áls hij er dan al niet uitkomt heeft hij, naast zijn bandleden, zo'n 1200 adviseurs om zich heen bewegen die hem kunnen vertellen wat hij wel en niet moet spelen.
Nee, aangaande zijn setlist hoeft McCartney geen last te hebben van slapeloze nachten. En krediet over de inhoud van de setlist heeft hij al voldoende opgebouwd, getuige het feit dat de kaartverkoop nog altijd vlekkeloos verloopt. Ik ben oprecht jaloers.
 
Inmiddels lijkt het erop dat mijn setlist voor de tribute band rond is. Met trots presenteren we straks een optreden met absolute Beatles classics, liedjes die niemand in zijn hoofd zou halen live te spelen (ook McCartney niet) en bekende liedjes met een nieuw of eigentijds sausje er overheen. Een setlist waarvan je zou dromen dat McCartney die ook eens live zou doen, een setlist voor rasechte Beatles smulpapen. En met als slagroom op de taart natuurlijk een blazerssectie! En daartussen staat straks een hele trotse trompettist. Een trompettist die hoopt dat Paul stiekem tussen het bescheiden publiek staat te luisteren en te overwegen hoe hij dat moeilijke gesprek met Wix zal gaan voeren... 
 
Luc van Gaans
 
Deze week mocht ik voor het dagelijkse nieuws een artikel vertalen over (alweer) een veiling van waardevolle Beatlesspullen.
 
Deze keer werd de partij aangeboden door een rasechte internethandelaar – iemand die van Marktplaats zeg maar zijn beroep heeft gemaakt – maar hoe vaak lees je wel niet dat iemand bij het opruimen van de zolder nog ergens een vergeten doos zeldzame Beatlesmemorabilia tegenkomt? Best vaak, als je het mij vraagt!
 
Ik kan me daar weinig bij voorstellen. Niet in de laatste plaats omdat je dat toch zeker wel zou moeten kunnen onthouden, zo’n museumcollectie aan verzamelwaar van je idolen. (Toegegeven, de echte verzamelaar is in veel gevallen overleden en het zijn vaak de erfgenamen die deze grote ontdekking doen.) Maar wat ook een rol speelt, is dat ik absoluut niet de middelen zou hebben om ook maar iets van waarde aan te kunnen schaffen.
 
Dat heeft waarschijnlijk te maken met mijn leeftijd. Hoewel ik me bij tijden stokoud voel, ben ik nog jong vergeleken met de ‘gemiddelde’ Beatlesfan. Ik was nog niet eens geboren toen John Lennon werd vermoord! Het gevolg is natuurlijk, dat ik de jaren zestig niet zelf heb meegemaakt. Ik was er nog niet en kon dus geen concertkaartjes bewaren, singeltjes kopen of mij storten op Beatles-o-mijn-god-dat-moet-ik-hebben-meuk. Allemaal spullen die je misschien in de loop der jaren langzaam verzamelt, maar die – naar mate diezelfde jaren verstrijken – steeds meer geld waard worden.
 
Er is dan volgens mij ook geen waardevastere investering dan je geld steken in zeldzame Beatlesmemorabilia.
 
Wat je ooit misschien dan ook voor een habbekrats op ongeveer iedere straathoek kon kopen, blijkt nu ineens veel geld waard te zijn. Zo veel geld, dat ik het onmogelijk kan opbrengen om dat zo maar even op tafel te leggen.
 
Ik bedoel: 100.000 pond voor een mottig pak dat ooit van John Lennon was?!
 
Nou is dat natuurlijk wel een heel erg buitensporig voorbeeld, maar hopelijk snap je mijn punt. Zo leuk is het helemaal niet om jong en Beatlesfan te zijn. Je hebt én alle lol van de jaren zestig (en daarna) gemist én het is nu onbetaalbaar geworden om nog iets leuks van je idolen aan te schaffen. 
 
Ik zet dus nog maar even een MP3-tje aan en spaar ondertussen rust

Laura Alblas
 
 
Ik heb  al eens eerder verteld hoe wij in de jaren zestig de muziek tot ons kregen.
 
En dat is voor de jeugd van tegenwoordig niet voor te stellen hoe primitief wij toen in die tijd naar onze muziek konden luisteren.
Ik spreek er nog wel eens over met de broekies die nu bij ons lokaal station Heemskerk FM hun kunstje  doen.
Meestal word ik dan meewarig aangekeken en wordt een geeuw moeilijk onderdrukt. Daar hebben we opa Ad weer met zijn nostalgische geleuter hoor ik ze dan weer lachend zeggen. Maar dat is maar lol.
 
Ze kunnen niet begrijpen dat wij in de jaren 60 met een klein zakradiootje op 1 batterijtje de popmuziek uit die tijd binnen
moesten halen. De kreet middelgolf of AM is voor hun echt een woord uit het jaar kruik. 
Maar voor ons was het de enige manier om naar onze muziek te luisteren. En thuis hadden we nog radio via de distributie.
Hing er een bruine PTT draaiknop aan de muur met 4 mogelijkheden.
 
 







 Klik op afbeelding voor een groter formaat
 
Hilversum 1,2,en twee buitenlandse zenders, in mijn beleving waren dat de zenders van de BRT. In 1965 kwam Hilversum 3 op de plek van een van de BRT zenders. En Hilversum 3 was ontstaan als tegen hanger van het immens populaire radio station Veronica 192. Of zoals ze bij de publieke omroep zeiden Radio Piraat Veronica. 
Duidelijk een geval van kinnesinne. 
 
Dus ik zat als een jochie van 14 -15 jaar buiten op straat met een transistortje aan mijn oor te luisteren naar (hoe kan het anders) The Beatles.
 
Maar dat was toen niet eenvoudig. Nu tik je op je mobiel “Beatles” in en je krijgt het hele oeuvre voor je kiezen. Nee, dan in onze tijd. (Zo oreer ik ook tegen die jonkies bij de radio.)
Wij hadden alleen maar Veronica 192 uit zee, niet helemaal waar, want vanwege het succes van Veronica kwamen er half jaren zestig diverse zendschepen bij o.a. Radio Schotland, Radio 390, Brittain Radio, Radio Dolfijn later bekent als Radio 227 en Radio Caroline. Sommige verdwenen weer even snel als ze gekomen waren. Lex Harding is trouwens zijn carrière begonnen bij Radio 227. Maar dit even terzijde.
 
Dus de variatie in stations was half jaren zestig flink uitgebreid. Als er op het ene station een plaat draaide die je niet pruimde dan draaide je even aan het wieltje en hup klonk er weer ander gekraak uit het kleine muziek doosje.
Beatles mania was  in die tijd bijna op haar  hoogtepunt en daar haakte die zeezenders maar al te graag op in. 
Dus tijdens het switchen tussen die stations was het vaak raak. Weer een Beatles plaat.
 
We zitten in de maand mei en in mei 1967 gonsde het van de geruchten over een nieuwe langspeelplaat van The Beatles. Op 1 juni zou hij uitkomen.
We hebben het natuurlijk over St. Pepper. Een paar weken van te voren zond Veronica al spotjes uit, dat in de laatste week van mei de première van de nieuwe plaat van The Beatles zou plaatsvinden.
Het zou gebeuren op woensdag 31 mei in het programma van Jan van Veen muziek bij de lunch van 12 tot 14 uur.
EMI had tot grote ergernis van de andere stations de première gegund aan Veronica. Kan ook zijn dat het populaire en machtige Veronica de première zichzelf had toegeëigend.  Ik denk het laatste.
 
Ik werkte in die tijd bij een eierboer in Uitgeest. Hele dag eieren inpakken. Geestdodend dat wel, maar wel de hele dag luisteren naar Veronica.
Dus ook op die bewuste 31 mei 1967. In de voorgaande weken hadden we al fragmenten van songs kunnen horen. Dat alleen al deed je Beatleshart sneller kloppen. 
Op 31 mei 1967 die uren van 12 tot 14 vergeet ik nooit meer.
Nog nooit zoiets gehoord op de radio. Iedere song was nog mooier dan de vorige en na het uitstervende geluid van de piano in A Day in The Live kon ik eigenlijk niet bevatten wat ik nou eigenlijk de afgelopen twee uur had gehoord. 
Rubber Soul en Revolver waren al baanbrekend maar dit was van een andere orde. Ik kan hier heel wat superlatieven neerpennen maar jullie snappen wat ik bedoel.
 
We zijn bijna weer aan het eind van ons verhaal en dat betekent tijd voor het  audio fragment. Het zou logisch zijn als ik een Pepper fragmentje er bij zou voegen. Maar ik heb zoveel Pepper Alternates dat ik (nog)geen keuze kan maken. Ik maak er wel wat van. Veel plezier.
 
Klik HIER voor de audio.
 
 
See You Beatle People

Ad Tervoort


inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
682090