Beatlesfanclub NL

Welke beroemdheid maakt zich er niet schuldig aan?
 
De vraag- en antwoord-sessies waarin fans ze het hemd van het lijf mogen vragen en waarbij ze eerlijk antwoord geven op persoonlijke of filosofische vragen. Een vorm van klantenbinding waar menig onderneming nog iets van kan leren! We zijn immers dol op de anekdotes, herinneringen en persoonlijke verhalen van onze helden. 
 
Beatlesfans vormen daarop geen uitzondering en Paul McCartney – grootmeester van de positieve PR – weet dat. Geen wonder dan ook, dat hij regelmatig op zijn website en Twitter aankondigt dat het weer tijd is voor een onvervalste ‘Q&A’. Fans, kom maar op met de slimme, intelligente en doordachte vragen!
 
Op dat soort momenten dacht ik altijd: ‘Ehhhh… ik weet niets.’ Niet dat ik überhaupt de illusie had dat mijn vraag uitgekozen zou worden (je kunt mij niet wijsmaken dat echt iedere vraag zomaar gesteld mag worden), maar ik kon gewoon niets zinnigs bedenken. Blanco. (Tenzij op ‘wat is je lievelingskleur?’ een opzienbarend antwoord zou komen, maar dat lag niet echt in de lijn der verwachtingen.)
 
Maar laatst wist ik het ineens!
 
Ik hoef namelijk niet beroemd te zijn, zoals Paul dat is. Ik hoef geen geniale componist te zijn, zoals Paul dat is. Ik hoef zelfs niet zo’n briljante muzikant te zijn, zoals Paul dat is (mijn ritmegevoel is gewoon lachwekkend). Maar ik wil potverdorie wel gewoon zo’n vegetariër zijn als Paul dat is!
 
Ik heb het namelijk geprobeerd, vegetariër zijn. Op mijn veertiende dacht ik: laat ik ook maar eens stoppen met vlees eten. Mijn broertje had jaren eerder al het goede voorbeeld gegeven (dode dieren zijn zielig!) en als spiksplinternieuwe Beatlesfan was ik natuurlijk al snel geïnspireerd door opper-vegetariër Paul McCartney. Dus vlees en vis werd resoluut van het menu geschrapt en zo werden er door mij heel wat kippen-, koeien-, varkens- en vissenlevens gespaard.
 
Ik vond het fantastisch om vegetariër te zijn! Zelfs op vakantie in een vleeslievend landen als Kroatië bleef ik stug volharden in mijn principes – ondanks dat ik tijdens een barbecue een bord met plakjes kaas en rauwe, witte kool kreeg voorgeschoteld en toch wel iets afgunstig naar de gegrilde vissen en steaks moest kijken. 
 
Jarenlang ging het goed, tot ik op een dag eens doorgemeten werd om te zien of mijn lichaam wel de vitamientjes en mineralen binnen kreeg die het nodig had. De uitslag viel me rauw op mijn dak. Nee, het ging helemaal niet goed! Allerlei organen kregen te weinig bouwstoffen en mijn nieren stonden zelfs in een soort shut-down-stand. En die mitralisklepinsufficiëntie die een paar jaar eerder ontdekt was? Die kon wel eens heel goed dezelfde oorzaak hebben.
 
Ik moest weer vlees gaan eten. En snel een beetje!
 
Blijkbaar zitten er in vlees stoffen die mijn lichaam nodig heeft om te functioneren. Maar wat ik me dan afvraag: waarom heb ik dat nodig, terwijl anderen al decennia lang probleemloos vegetariër kunnen zijn? Ik wil ook! 
 
Dus Paul, mijn vraag aan jou is dan ook:
 
“Waarom jij wel en ik niet? Wat is jouw geheim?!”
 
 
 
Laura Alblas

 

New York, 8 december 1980. Ik was 9 jaar en had eigenlijk nog nooit echt van de Beatles gehoord. Maar het nieuws van John Lennon’s overlijden ging niet stilletjes aan me voorbij. Ik herinner me nog altijd de journaaluitzending waarin verslag werd gedaan van de zinloze moord. Ik herinner me de beelden vanuit Central Park, waar duizenden mensen voor
‘Give Peace A Chance’ stonden te zingen, met tranen in de ogen, kaarsen in de handen en bloemen voor de voeten. Het was een schok die zijn weerga niet kende. De zinloosheid ten top. Het verdriet om een man die de wereld had verrijkt met zijn muziek en zijn boodschap. Doodgeschoten omdat een geesteszieke zijn roem niet kon verdragen. John Lennon, die zijn muzikale passie volgde en daar toevallig heel erg beroemd mee werd. Hoe triest kan het zijn.
 
Lennon’s dood wakkerde bij mij de passie aan voor de Beatles. Is zijn overlijden toch nog ergens goed voor geweest. Het heeft me vele, vele uren plezier opgeleverd. En ik durf ook wel te zeggen dat het me een beter mens heeft gemaakt. De positieve energie die de Beatles als groep, maar ook als individu, hebben uitgedragen is ook een stukje van mezelf geworden. Ik geloof niet dat ik een slecht mens geweest zou zijn zonder de Beatles, maar ze hebben me tot nadenken gezet en hebben me (nog meer) mooie momenten in het leven gegeven. Allemaal mede dankzij John Lennon, die deze waardevolle invloeden heeft moeten bekopen met een laffe en volstrekt onnodige dood.
 
Parijs, 7 januari 2015. Ik had eigenlijk nooit zo van Charlie Hebdo gehoord. Maar het nieuws van de aanslagen op de cartoonisten ging niet stilletjes aan me voorbij. De walgelijke beelden van de agent die als een koe aan de slachtbank wordt doodgeschoten. Het nieuws, de beelden en de spanning van de achtervolging van de daders en de gijzelingsacties die erop volgden. Het zijn beelden en indrukken die nog lang blijven hangen vrees ik. Net als de gevolgen ervan. De nabestaanden van de overledenen zullen de pijn en het verlies van hun dierbaren de rest van hun leven blijven voelen. En deze terreurdaden zetten de verhoudingen tussen de westerse wereld en de moslim gemeenschap meer dan ooit op scherp. En dat alleen maar omdat we in onze eigen waarheid wensen te geloven en daarbij de mening van anderen niet kunnen en willen dulden. Het is de prijs geworden die onze vrijheid van meningsuiting heden ten dage opeist. Nodeloos, triest, geen woorden voor.
 
John Lennon’s werk is nog meer nodig geworden dan voorheen. In
wordt het lied door duizenden protestanten tegen terreur meegezongen en toegejuicht. Kippenvel. John Lennon schreef ‘Imagine’ toen hij zo’n dertig jaar oud was. Misschien in een naïeve leeftijdsfase, maar niet minder oprecht en gemeend. En niet wetende dat de tekst en de boodschap bijna 45 jaar na dato actueler is dan ooit. Het zal hem trots hebben gemaakt maar het zal hem ook ontstellend hard hebben geraakt. Zijn doelstelling om de wereld enigszins vredelievender te maken voelt verder weg dan ooit. En alleen God, Allah, Boeddha, Krishna of wat dan ook, weet hoe vaak ‘Imagine’ in de toekomst nog nodig zal zijn… Met die intentie zal John Lennon het zeker weten nooit geschreven hebben.
 
We moeten nu tegen wil en dank constateren dat John Lennon’s ster wederom rijzende is. De man die ik zo graag op een voetstuk plaats maar nu weer aan populariteit wint om de verkeerde redenen. Hij zal de omgekomen Charlie Hebdo medewerkers op hebben gewacht aan de poorten van het hiernamaals, hoofdschuddend en met tranen in de ogen. Hij zal zijn handen, die ‘Imagine’ hebben gespeeld op zijn idyllische witte vleugel, naar ze uitgestoken hebben met de woorden: ‘Je suis Lennon, helaas nog altijd zo beroemd als destijds’.

 
Luc van Gaans
 

Met een column die uitkomt vlak voor de kerstdagen, had ik natuurlijk al helemaal gepland om het over de Christmas Records van The Beatles te hebben.
 
Je weet wel, die singletjes vol vrolijke onzin, kerstliedjes, bedankjes en boodschappen van The Beatles aan hun fans. Vanaf het allereerste moment dat ik één van de opnames hoorde, was het spelen van deze Christmas Records een absolute must voor de kerstdagen. Of midden in de zomer, als ik daar zin in had.
 
Maar we kennen allemaal de profetische woorden van één van de vier Wijze Mannen uit Noordwest Engeland: 
 
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans.”
 
Op 10 december overleed mijn vader.
 
Dat was een moment dat zelfs de kerstplaatjes van The Beatles mij even gestolen konden worden, ondanks dat we allemaal wisten dat deze dag er aan zat te komen.
 
Mijn vader was namelijk ziek. Hij had kanker. In het begin leken de behandelingen aan te slaan, maar het zaaide zich uit en uiteindelijk moest mijn vader zich gewonnen geven. Hij was op.
 
Klinkt dat bekend? Het lijkt inderdaad wel een beetje op het verhaal van George Harrison. Het verhaal heeft helaas net zo’n slecht eind, maar wat ik bijzonder vind, is dat mijn vader wel een beetje op George leek.
 
Nee, mijn vader was niet spiritueel of religieus, maar hield net als George van tuinieren. Jarenlang werkte hij in zijn moestuin, die hij uiteindelijk ook op moest geven door zijn ziekte. Je kon zien dat hem dat verdriet deed. Hij praatte er niet echt over, want een prater, dat was hij nu eenmaal niet. Net als dat andere, dat niet te bevatten verdriet dat hij had sinds de dood van zijn zoon, mijn broertje Michiel, liet hij onbesproken.
 
Mijn vader is dus dood gegaan, maar de wetenschap dat hij nu geen pijn meer heeft of hoeft te lijden, troost me. Ik zie hem nu voor me in een groen, lommerrijk landschap. Een klein boerderijtje met véél katten, een kabbelend beekje en natuurlijk een mooie tuin met groenten, fruitbomen en –struiken en schitterende bloemen. Samen met Michiel. En af en toe komt hun buurman George langs voor het uitwisselen van tips over plantjes en perkjes. Wat een fijne gedachte.
 
 
Laura Alblas

 

Voordat die kreten hierboven aan bod komen ga ik jullie eerst al het goede voor 2015 wensen . En dat Macca maar gauw van zijn pensioen mag gaan genieten.
 
Mijn Beatles voornemen is om Ringo de Fab van 2015 te laten worden.
Ringo kan al vanaf het begin bij mij niet meer stuk. Hij is echt BRILJANT.
Ga maar na. De drie gitaristen konden elkaar vertellen en voordoen welke akkoorden zij moesten aanslaan. Voorbeelden te over op diverse bootlegs. 
 
Ringo moest altijd zelf het tempo, de roffels op de snaardrum en\of Hi-hat zelf verzinnen. Dat betekent dat Ringo een uitstekend gehoor had voor melodie maar ook precies wist waar en wanneer het ingetogen, snel of langzaam moest zijn. Luister maar eens naar Ticket To Ride, Tomorow Never Knows en last but not least. 
A Day in the Live. Maar naar welke song je ook luistert,  het drumwerk is zo solide en knap gedaan dat het niet verwonderlijk is dat John  Ringo de allerbeste drummer vond. Terecht dat onze Ringo nu een plaats krijgt in The Hall off Fame. 
 
Ik heb de opkomst van de Fab bewust meegemaakt en als je er nu zo op terug kijkt hebben zich in mijn beleving Bizarre maar nog meer briljante gebeurtenissen voorgedaan. De meesten wist ik pas jaren later maar een die wel uit de jaren zestig stamt is deze. 
 
Alle muziek van The Beatles bestond uit drie gitaren en de drum. 
Prima, tot dan toe briljant. Tot dat ik voor het eerst Got to Get You into My Live hoorde. Het begon al direct met hoorngeschal.
Gatver de gatver, dacht ik toen welgemeend, let wel het waren de jaren zestig hé.
 
Dit was nooit vertoond. Dit zijn mijn helden niet meer enz enz .
Ze verloochenen hun afkomst, krijgen kapsones en meer van dat moois.
Niet wetende dat juist deze muzikale veranderingen baanbrekend en grensverleggend zouden zijn.
 
Niet veel later kwam Penny Lane met de overbekende piccolo. Vond ik briljant.
Ja ,het kon snel gaan in die tijd. En zo zijn er meer van dit soort gebeurtenissen die ik toen bizar vond en nu briljant. 
Wat ik altijd bizar zal blijven  vinden is, dat die drie lafbekken Brian Epstein het vuile werk lieten opknappen door Pete Best de zak te geven.
 
Nog een briljant voorbeeld uit de jaren zestig waar ik nu nog van kan genieten.
Nowhere Man op Rubber Soul. Begint rustig en op 48 sec. komt er een klein gitaarsolootje die in toonhoogte omlaag gaat en dan in de 62e seconde komt er opeens een hele  hoge ping uit de snarenkast. BRILJANT, nu nog zou ik willen weten wie dat verzonnen heeft. John zelf,of Paul, ik denk de laatste.
 
Paul heeft wel meer Briljante hoogstandjes gehad. Tijdens maar ook na zijn Beatles periode. Denk aan Flaming Pie. 
Briljant was zijn Pepper idee, maar ook zijn bemoeienis met de Pepper hoes en wat dacht je van de Abbey Road Hoes.
 
Nu we het toch over Abbey Road hebben. Ongelofelijk Bizar vind ik dat ook nu na de remastering van het hele oeuvre de kwaliteit van het album Abbey Road nog steeds niet optimaal is. De ruis die het album jaren lang ontsierde zit er nog steeds in, weliswaar minder maar toch. 
 
En zo zou ik nog veel meer Bizarre en Briljante voorbeelden kunnen aanhalen, maar jullie hebben vast zelf andere en betere momenten voorhanden.
 
In mijn vorige column beloofde ik het verslag van Har van Fulpen over zijn belevenissen tijdens het bezoek van de Fab Four in Nederland.
Dit deed hij in The Beatles show op de zeezender Veronica februari 1974.
Ik heb er wat overtollige muziek en informatie uitgeknipt en Har klinkt echt zo.
 
 
Maar als toetje heb ik er een uniek spotje van Paul voor geplakt. Iemand heeft op een gegeven moment Paul een microfoon onder zijn neus geduwd met de opdracht een leuk spotje over Radio Veronica te produceren. Je hoort dat Paul ter plekke iets verzint over een nieuwe Veronica manager, complete onzin natuurlijk. 
 
Even met Adje Bouwman gebeld, waar wanneer en door wie is dit opgenomen.
Na het beluisteren zei Ad: geeeeeeen idee. Hij schaarde het onder het 
Veronicaanse fenomeen "Daar heb je er weer een" ofwel, men deed maar wat.
 
Ik zelf denk dat het in Blokker is opgenomen omdat Veronica de meeste kaarten van de middag voorstelling (6500 van de 7000) had opgekocht, maar dat is gissen, wel heel bizar. Maar ook wel weer briljant dat ik jullie er nu ook deelgenoot van kan maken. . Luister en huiver
 
ps: Het meest bizarre  is toch wel dat er negen Beatles platen uit de Top 2000
      zijn verdwenen. En dat mogen we ons zelf aanrekenen. 
 
 
See You Beatle People.
 
Ad Tervoort
 
 

Sinds deze week ligt de nieuwe Paul McCartney singel ‘Hope for the future’ in de winkel.
 
 
Nou ja, ligt in de winkel…, in de virtuele bakken van iTunes dan. Eerder nog gaf Paul een sneer in de richting van U2, die hun laatste CD gratis heeft weggegeven aan alle Apple gebruikers. Met ‘words of wisdom’ zei McCartney daarover: "It was a heroic idea but people deleted it. Not such a good idea. I prefer to release records the old fashioned way." Ja ja Paul, op de ouderwetse manier… Maar voorlopig is je nieuwe singel niet meer fysiek te verkrijgen en alleen als download. 
 
Ik vind het maar niets. En dan heb ik het nog niet eens zozeer over het liedje, alhoewel ik daar vooralsnog niet heel erg enthousiast van ben geworden. Maar het bezitten van een download vind ik geen bezit. Ik kan er niets mee. Je kunt het luisteren en dat is het dan ook. Ik wil muziek beleven, voelen, vasthouden en bekijken. En dat kan ik niet met een gedownload bestand nulletjes en eentjes. 
 
Het zat er bij mij al vroeg in. Als peuter/kleuter zat ik op de bank met een te grote koptelefoon op mijn hoofd, een LP met kinderliedjes op de draaitafel en de openklap-hoes met vrolijke foto’s en plaatjes in mijn handen. Ik moet die hoes wel 100 uur bekeken hebben, ik kon er geen genoeg van krijgen. Datzelfde gevoel heb ik nog altijd. Ik geniet meer van muziek als ik tijdens het luisteren het boekje kan doorspitten en kan lezen wie er op welke track musiceert. Ik kan genieten van mooie foto’s van de uitvoerende of van sfeerbeelden die bij de muziek passen. Ik ben er heilig van overtuigd dat dezelfde plaat veel beter klinkt als hij uit een mooi geïllustreerde hoes komt dan wanneer hij is voorzien van ongeïnspireerd of zelfs lelijk artwork. ‘It’s all in the mind, y’know…’. Precies George, klopt als een zwerende vinger!
 
Wat dat betreft hebben we al veel moeten inleveren. De LP was natuurlijk een waar feest voor muziek/artwork fetisjisten zoals ik. De komst van de cd heeft dat helaas aardig om zeep geholpen. Ik herinner me nog de ronduit goedkope en afgeraffelde eerste uitgave van de Beatles cd’s. In de ‘artwork’ stond werkelijk waar helemaal niets, met uitzondering van de tracklisting die minstens drie keer vermeld stond (op de cd, op de achterkant van de doos en in het boekje). Wat een teleurstelling! En, alhoewel de cd uitgaven wat dat betreft veel verbeterd zijn de afgelopen decennia, er dreigt een tweede allesbeslissende hoes-technische kaalslag met de verdere digitalisering van de muziekverkoop. Het zijn barre tijden voor muziekliefhebbers zoals ik.
 
Maar gelukkig is het vinyl weer helemaal terug van weggeweest. De platenfabriek in Haarlem schijnt 24 uur per dag te draaien en zelfs daarmee niet aan de vraag naar LP’s te kunnen voldoen. Ik voel dat de altijd door mij gekoesterde LP me gaat redden. Godzijdank, er is weer Hope For The Future. Het is een kwestie van tijd en dan kan ik weer ouderwets naar de platenzaak rennen om de nieuwe singel van Paul McCartney te bemachtigen. Thuis gekomen leg ik het fonkelnieuwe plaatje op de draaitafel en ga ik ervan genieten met een bak koffie in mijn rechterhand en de schitterende singelhoes in de linkerhand. Puur genot. Tenminste, als McCartney zijn beloftes gaat waarmaken en écht weer gaat uitgeven op the old fashioned way. Ik vind het goed voornemen voor 2015 Paul!
 
 
Luc van Gaans
 

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
671870