Op 29 mei 1982 werd de radiospecial "The Beatles at the Beeb" uitgezonden op radiostations in de hele V.S. en liet hierin de luisteraars kennismaken met de vroege Beatles uitvoeringen, die Beatle fans al kenden van bootlegs. De special werd later door EMI gebruikt om de album "Live at the BBC" samen te stellen in 1994.
In die dagen, toen er bijna geen netwerk met informatie over de Beatles was zoals nu met het internet en publicaties, was informatie buiten hun gebied zeldzaam. En toen wij hoorden dat een Amerikaanse krant - de nu opgedoekte Los Angeles Herald-Examiner – niet één artikel, maar een hele serie over The Beatles’BBC uitzendingen had uitgebracht, moesten we die zien te krijgen. Het is ons gelukt – en tegen een behoorlijke hoge prijs – om kopieën te krijgen via de bibliotheek van de krant.
De serie, geschreven door journalist en op dat moment schrijver bij de Herald-Examiner Rip Rense, gaf details over de uitzendingen. Het was een genot om ze te lezen. Wij vroegen hem hoe de serie tot stand kwam en hoe het werd geschreven.
"De hele serie (negen delen, geloof ik) liep in 1982. Het was 'Off the Beatle Track: The Lost Songs of the Beatles.' Toen ik er onderzoek naar deed, hoorde ik van het plan van de BBC om veel van wat er nog bestond aan Beatleopnames te draaien tijdens Memorial Day Weekend. Dat was een meevaller omdat het als een hele aflevering in de serie terechtkwam. Ik heb ze nog, de drie LP’s met liedjes die de BBC perste voor de uitzendingen. Transcriptie discs is de term, geloof ik.
Slechts twee afleveringen van de serie gingen over de BBC uitzendingen, aldus Rense. "De serie behelsde alles wat ik aan onuitgebrachte Beatlesmuziek kon ontdekken - in de studio, live opnames, demo’s, repetities, wat er maar was - en het BBC materiaal."
Hoe kreeg je de redacteuren zover om jou dit te laten doen?
"Goeie vraag!," zegt Rense. "Wel, bij de Stijl afdeling van de Herald-Examiner, was de redacteur en een aantal kopij redacteuren doordrongen van het feit de nieuwe Beatlesmuziek groot nieuws was, dat hielp. Ik legde mijn plannen uit en bepleitte deze en de Stijl redacteur, Gary Spiecker, vond het goed. Hoe en waarom, weet ik niet, maar ik geloof dat hij slim genoeg was om de nieuwswaarde te herkennen en de gegarandeerde lezers onder Beatle fans. Het hele project probeerde alles te bestrijken: live opnames, studio restanten (Ik kreeg het idee voor de serie na het horen van de vroege versie van 'One After 909' en 'If You've Got Trouble' dat gedraaid werd op een gettoblaster bij een L.A. Beatlefestival - ik had ze nog nooit van ze gehoord - en ze waren toentertijd nauwelijks bekend bij het publiek.)
"De serie was ongelooflijk populair. Ik was op de buis, radio, enz., en op een gegeven moment draaide ik een heleboel BBC tracks op KRLA met Dave "The Hullabalooer" Hull (van bootlegs) voor Capitol de stekker eruit trok. We hadden geweldig veel lol. Wellicht heb ik een aantal van die songs voor het eerst in de V.S. de ether ingestuurd. Krantenstalletjes over de hele stad, werd mij verteld, raakten uitverkocht, die normaal nooit uitverkocht raakten. De serie haalde de krantenkoppen over de hele wereld.
"Maar toen de hoofdredacteur van de Herald-Examiner terugkeerde van een zakenreis en ontdekte dat de serie bij aflevering zes of zoiets was, eiste zij de onmiddellijke stopzetting ervan. Ik kon het niet geloven. Ik begreep het niet. Ze ontbood mij in haar kantoor en zei, 'Dit heeft veel te lang gelopen en het gaat nu eindigen.' Ik neem aan dat iemand iets in haar oor fluisterde over de serie, om wat voor reden dan ook, maar je zou denken dat de verkoopcijfers en haar beoordeling van nieuws het voor het zeggen zou hebben. Hoe dan ook, toen ik probeerde uit te leggen hoe populairde serie was, ontplofte ze en zei dat ik te gevoelig was bij het bewerken van de serie.' Wat? Ik was verbijsterd.
"Hoe dan ook, een paar mindere goden uit het redactieteam hebben het haar wel uit kunnen leggen en de serie ging toch door. Het won zelfs in de Valley Press Club (stads)journalistiek wedstrijd als beste serie van het jaar. "
"Er waren momenten waar ik artikelen probeerde te slijten over de Ringo/Mark Hudson albums, vooral de eerste waar hij met Alanis Morrisette samenwerkte en George en Paul te gast waren. Veel redacteuren van kranten en glossys zeiden dingen als, 'Niemand geeft om Ringo Starr.' Hoe verkeerd konden ze het hebben."
Rense zegt dat de serie maar een deel van zijn dagelijkse werk in beslag nam, maar dat hij wel een soort bonus kreeg.
"Bij de Herald-Examiner, waren er bepaalde mensen met hoge lonen en geregeld een bonus kregen voor hun werk en er waren zwoegers zoals ik. Ik kreeg geen bonus voor de serie. Gewoon mijn reguliere matige salaris. Maar, omdat de Herald-Examiner geen parkeerplaats had, kregen verslaggevers voor honderden dollars aan parkeerbonnen. Je kon je PC niet even alleen laten om naar buiten te rennen om je auto te verplaatsen als de parkeertijd verliep.
"Ik vroeg dus aan het bedrijf mijn voor ongeveer $500 aan parkeerbonnen te betalen als “bonus” voor de Beatles serie. "De redacteur stemde in met deze edelmoedige (kuch) geste," zegt hij.
(Bron: examiner.com)
(Vert.: Harry Eberhard)