Op 25 februari 2015 had George Harrioson 72 geworden. Of een dag eerder? Hoewel op zijn geboortecertificaat de 25e staat, meende hij een paar jaar voor zijn veel te vroege dood dat hij een dag eerder geboren is.
En wat als eerste soloplaat wordt beschouwd was eigenlijk zijn derde na de Indiaas getinte soundtrack Wonderwall en het allereerste synthesizeralbum aller tijden (maar net zo experimenteel als Lennon's avant-garde albums) Electronic Sounds. Zijn eerste echte soloplaat zag het levenslicht in november 1970, om precies te zijn 31 jaar minus twee dagen voor zijn dood. een driedubbelalbum, All Things Must Pass.
Het leuke is dat veel van de werkopnames van het album zijn opgedoken. van de akoestische demo's tot de daadwerkelijke versies. George Harrison liet zich omringen met een hoop muzikanten. Hij was indirect medeverantwoordelijk voor het ontstaan van Derek and the Dominos, de superband van Clapton, want ze deden allemaal mee.
Naast nog vele supersterren en de man die maar liefst twee keer iets met The Beatles te maken had voordat hij zelf als drummer van Genesis zou doorbrengen. We zien hem als jochie van een jaar of 14 in A Hard Day's Night en we horen hem op de bongo's op All things must pass: Phil Collins. Al was ie toen zo onbekend dat hij op het originele album niet eens genoemd werd.
Het is mooi om de evolutie te horen van het nummer Let it Down. De akoestische demo is oorstrelend. Nadat het nummer met band is opgenomen laat Phil Spector zijn beroemde Wall Of Sound er op los. Hoewel de man het liefst 70 muzikanten (met zo veel mogelijk drummers, bassisten, gitaristen en violisten) tegelijk liet spelen en dus niet vies was van een vet geluid, gaat Phil hier volledig los. De violen zouden perfect de bekende moordscène in Psycho kunnen begeleiden! In de uiteindelijke mix zijn die violen grotendeels weggemixt maar waarschijnlijk lekte het geluid zo door in de microfoons dat ze niet helemaal weg gehaald konden worden. Of misschien had hij het geluid meteen al bedoeld. hoe dan ook, van een simpele ballad is een over de topversie uitgebracht. Harrison was bij de heruitgave van het album vlak voor zijn dood geneigd om het grootste deel van de productie te verwijderen maar eerlijk is eerlijk: All Things Must Pass blijft één van de allerbeste solo-beatlesplaten.
Hier horen we de akoestische versie.
Ron Bulters
Reacties
RSS lijst met reacties op dit artikel